– Et spennende prosjekt som hjelper sinte, unge menn, når livet er i ferd med å bli en knock out.

Esben Jaer
Huspoeten
jaeresben@gmail.com
Det hele startet i 2023. Joakim og Ahsin og andre inspirerte kom sammen i flere workshops, i regi av Fontenehuset Bærum.
Spørsmålet var: Hvordan hjelpe unge menn som var ved å falle ut av skolen eller samfunnet. Svaret ble: Hard fysisk trening og lekeslåssing. Få det ut, følelser og annet gørr.
Til å begynne med kalte de seg «Brobyggerne». Så kom de på det treffende navnet «Mellom slagene».
Tilbudet er for unge menn, mange med innvandrerbakgrunn, i alderen 16-30 år. Her lærer de å mestre vanskelige tanker som aggresjon og utenforskap. Ved å møte likesinnede blir deltagerne mer «komfortable», med seg selv og andre. Det er ikke flaut å være sint. Det er ikke flaut å være annerledes. Det er filosofien.
-Sinne er en kraft. En kraft som alle har. Å kanalisere sterke følelser kan være bra for oss alle, sier prosjektleder Ahsin. Prosjekteier, Joakim, understreker at man ikke må glemme leken og det sosiale.
-Fontenehuset er god på innenforskap, forteller Joakim, Norges eldste MMA-utøver. MMA er en kampsport hvor man bruker både spark og slag, derav navnet «Mellom slagene».
Ahsin er miljøarbeider og har erfaring med unge innvandrere i Norge. Han kjenner kulturen og tradisjonene. Han vet at gjenger gjerne rekrutterer unge mennesker som faller ut av samfunnet.
-De trenger en rollemodell. Noe som ikke er kriminelt. Noe som tar dem alvorlig. Vi ber ikke om at de skal gi noe tilbake, som de kriminelle gjør. Vi tar imot dem. Vi blir deres familie for en stund, sier Ahsin.
Joakim legger til: Egentlig er de små gutter. Men i gruppen blir de ansvarliggjort. Vi tar rollen som storebror: Streng, men rettferdig!
Vi skal skape en bedre gjeng. Å trene MMA virker forlokkene på mange. De føler seg nok litt macho. Joakim forteller:
Vi samarbeider tett med VGS i Bærum. Det å fullføre VGS er en målbar enhet. Vi er den nye gjengen. Disiplin og fysisk styrke. Uten fysisk skade.
Deltagerne møtes 2 ganger i uken. Hvert år drar de på trening/ferie sammen for å styrke samholdet.
Siden oppstart har over 70 ungdommer vært innom. Det er ca. 20-25 aktive i gruppen i dag.
Prosjektet drives av mange støttespillere og stiftelser.
-Og vi har gode resultater å vise frem, sier Joakim. -Av 70 personer har bare 2 meldt seg ut.. Og de unge kommer tilbake til skolen, i hvert fall mange.
-Dette er en perfekt sammensetning av mennesker, smiler Joakim. Han er fornøyd, og det bør han være. «Mellom slagene» er tidsriktig og gir god effekt på utenforskap.
Skal vi kalle det en hit?