Hopp til innholdet

Redaksjonelt, juni 2026

Olav Løkvik
Redaktør Dialog
Fagutvikler SEPREP TU
Høyskolelektor VID Vitenskapelige Høgskole
olav.lokvik@vid.no

Vi er i sommertiden. I dag mens jeg skriver, danser trekronene samba utenfor vinduet i frisk bris fra sørvest. Himmelen er blå, og sola lyser som hun har gjort i milliarder av år. Alt virker vennlig og fredelig her. Men, bildet av blå himmel har ikke helt vært det samme for meg etter at jeg hørte hibakusha eller atombombeoverlever Toshiko Tanaka (https://hibakushastories.org/meet-the-hibakusha/meet-toshiko-tanaka/) fortelle om skadene hun og folk i byen pådro seg etter atombomben over Hiroshima 6. august 1945. Hun er på et cruise med Peace Boat (https://peaceboat.org/english/) og kom innom Bergen 30. mai. Mens hun lå alvorlig forbrent og med himmelen over formørket av støv, sand og jord som soppskyen hadde sugd opp i seg, så hun plutselig blå himmel gjennom takluken. Bilde av blå himmel fikk henne til å tro på at verden fortsatt eksisterer og at det fortsatt finnes håp. Delegasjonen fra Japan var skuffet over at den norske regjeringen nettopp inngår en kjernevåpenavtale med Frankrike. Blå himmel! I Dialog følger vi verdiene som Stiftelsen SEPREP alltid har fulgt; ‘menneskeverd og menneskerettigheter’. Atomvåpen er en voldsom trussel mot menneskeverd og menneskerettigheter. Lenke her til ‘Nei til atomvåpen’: (https://neitilatomvapen.org/). Sjekk også forsker og utenriksnestor Sverre Lodgaards ord i Klassekampen (12.06.26) som avliver myten om atomgarantien. https://klassekampen.no/artikkel/2026-06-12/avliver-myte-om-natos-atomgaranti/Z8Hu

En svart og hvit fluesnapper preger forsiden av fagbulletinen denne gangen. Fotografen er Jon Vidar Strømstad som peker på verdiene av håp, livskraft og mestring symbolisert i bildet av fuglen som strekker seg etter maten. Årets andre publisering i Dialog markerer en stor overgang, vi går fra å dele tekster og fagstoff bak betalingsmur til å fjerne abonnementstjenesten, åpne opp og gi gratis tilgang på alt for alle. En gledelig utvikling som gjør at vi kan nå ut til enda flere av dere. Det er Ingrid Nyhus som står for all teknisk tilrettelegging slik at fagbulletinen kan utgis. For ikke så alt for lenge siden lå Dialog i papirutgave på venterommene eller på vaktrommene og sirkulerte som lesestoff blant folk. Nå må vi dele mellom oss på internett og avtale å møtes fysisk til en kopp kaffe, for å reflektere over hva som er et godt liv og om verden generelt. Her finner du tekster til opplysning, inspirasjon, håp og kanskje til irritasjon? Første tekst ut er psykiater og professor emeritus Per Vaglum sin tale til Jan Olav Johannessen ved mottakelsen av Kongens fortjenestmedalje, 13. april i år. Han fikk medaljen for sitt mangeårige og utrettelige engasjement innen psykisk helsevern. Vi som kjenner ham elsker ham for hans inkluderende vesen og for hans evne til å oppmuntre og gi plass til alle som vil bidra til god psykososial hjelp ved alvorlig psykisk lidelse. 

Vi fortsetter med Anne Ek og Astrid Nordhaug sitt kapitel fra boka ‘Mening og Mestring ved psykoselidelser’ (2015). Vi minner med det om at familiearbeid fortsatt er av stor betydning for recovery. Ek har forøvrig bokanmeldt Per Vaglum sin bok; ‘Vendepunkter: Om åpne psykodynamisk informerte samtaler, praksis og tommelfingerregler’. Les videre på Esben Jaer sin tekst; Stemmer fra pårørendeseminar. Her ble Jaer intervjuet om boken: ‘Stemmer – leve med ikke mot’ (https://dialog.seprep.no/bokomtale-stemmer-leve-med-ikke-mot/). Den er til pårørende og til alle. Den handler om håp. Ellers kan du lese Jaer sitt intervju med MMA-instruktører som gir tilbud til unge menn som trenger gode rollemodeller og en kanal for utløp av sinne. Hygg deg i tillegg med Jaer sin poesi. Han har nådd målet om 1001 dikt, og vel så det. 

Annikken O Skjæran er kjent fra TV-dokumentaren ‘Hodet over vannet’ som ligger på NRK (https://tv.nrk.no/serie/hodet-over-vannet/sesong/1/episode/DMPP21). I dokumentaren benevnes psykose som en hjernesykdom. Skjæran påpeker overfor oss i en telefonsamtale i dag, at det er så mange flere faktorer som er bestemmende for psykoseutvikling. Vi kan stille oss spørrende til å anvende begrepet hjernesykdom når vi vet så mye som vi vet i dag; om hvordan indre og ytre overveldende psykologisk stress kan framkalle psykosesymptomer. På oppfordring fra oss har Skjæran skrevet en tekst om ‘Å finne gull i galskapen’. Hun forklarer her om hvorfor og hvordan psykoanalytisk terapi ved psykose kan fungere, sett fra en psykoseerfarer sitt perspektiv. Den gir en god overgang til Leif Jonny Mandelid sin tekst om ‘Grunnlaget for god terapi’. Nye lesere vil ha glede av å oppdage tekstene hans om relasjons- og psykodynamisk orientert psykoterapi ved psykose: Den som foreligger i dag, og tidligere artikler som ligger tilgjengelig i Dialogarkivet. Vår høyt verdsatte redaksjonskollega Christine Rosenqvist lot seg inspirere av Mandelid sin tekst og har skrevet om ‘Terapeutens respekt for pasienten’, basert på egne erfaringer i møte med et objektiviserende helsevesen. Styrken har hun funnet i møte med sine ‘likemenn’. I en annen tekst setter Abida Theigen fokus på de “negative symptomene”, innadvendthet og isolasjon. Tilbaketrekning trenger oppmerksomhet likesåvel som de såkalt “positive symptomene” ved psykose. 

Vi tar sikte på å publisere en eksamensbesvarelse i hvert Dialog. Disse tekstene kan være gull verdt for studenter i SEPREP TU/VID og andre som trenger gode eksempler på faglig essay-formatet eller på vanlig akademisk oppgave.  Denne gang er det fire studenter som har skrevet faglig essay i gruppe hvor de prøver ut en fenomenologisk tilnærming til å forstå hvorfor noen av oss kan utvikle alvorlige psykiske problemer, jamfør mulige sammenhenger mellom oppvekst, traumer og psykiske problemer: ‘Å forstå det uforståelige’.

Fra en undervisningsdag ved SEPREP TU/VID Vestfold har vi tatt med en tekst som vi har kalt ‘I spennet mellom biomedisinsk utredning, diagnostisering og behandling – til praksis sett i lys av Makt-Trussel-Mening-Rammeverket (https://dialog.seprep.no/makt-trussel-mening-rammeverket/). Begge perspektivene fikk god plass gjennom to adskilte undervisningsøkter. Begge ble formidlet av to erfarne psykiatere. 

Vi trykker en kronikk med tillatelse fra Dagens Medisin, 21. april i år, hvor forfatterne M.H.Hem, T.Aarre, A.Topor og L.Beyene etterspør: ‘Hvor ble de medisinfrie tilbudene av?’. Vi stiller oss bak dette spørsmålet: Kan HF-direktøren eller helseministeren svare på det? Tor Engevik med flere spør videre i en annen kronikk, om hvorfor pasientbiblioteket på Haukeland universitetssykehus ikke skal regnes til kjernevirksomheten, hvis det fremmer helse og velvære hos pasientene? Et fysisk bibliotek i universitetssykehuset kunne kanskje være et bra alternativ til å spørre KI-roboten om hjelp? 

Til sist minnes vi våre gode venn og kollega, filosofen Tore Frost som døde 24.april. Gjennom ord og dedikasjon var han i stand til å ryste oss til fornyende og nødvendig refleksjon over begrepet ‘menneskets iboende verdighet’. Av og til kunne han si at ‘det kan bli for mye av recovery, ressurser og mestring’. ‘Noen ganger må en faktisk få lov til å være syk og ligge i en ren seng’, mente han.

Vennlig hilsen, for redaksjonen
Olav Løkvik

Dialog er nå åpent og gratis for alle lesere

- Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Fire ganger i året publiserer vi nytt stoff, og sender i den forbindelse ut nyhetsbrev. Meld deg på vår nyhetsbrevtjeneste her og få oppdatering rett i innboksen hver gang vi publiserer nye artikler.

Dialog er nå åpent og gratis for alle lesere

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!